Nieuws uit Zevenaar en omstreken

Gasverdeelstation Zevenaar

Zoals ik in de vorige blog al schreef is Zevenaar “interessant” is voor inlichtingendiensten. Water-, weg en treingrenzen met Duitsland. Daarnaast een belangrijk gasknooppunt. Dat is geen kleintje hier in Zevenaar.
Diverse jaren geleden werd ik eens gebeld door een medewerker van de gasunie. Anoniem want hij was overtuigd ontslagen te worden als hij deze informatie zelf naar buiten bracht. Hij vertelde. De Zevenaarse brandweer mag zelfstandig nimmer het terrein bij de Zweekhorst betreden. Eerst dient een veiligheidsmedewerker te komen, de situatie beoordelen en dan besluiten om de brandweer al of niet toe te laten. Nu was de “sleutelhouder” aan het verhuizen van Dieren naar ergens in Brabant. De aanrijtijd van de Sleutelbewaker werd daarmee vergroot van 15 naar minimaal 45 minuten. De situatie zou kunnen ontstaan dat onze brandweer besluiteloos en werkloos langer dan een half uur voor de poort van het gasknooppunt zou staan. (uitgaande van een aanrijtijd van de brandweer van 15 minuten)
Ik besloot direct Robert Polman, onze brandweercommandant, te bellen. Hij nam alle tijd voor mij. (terwijl ik niet wist dat hij jarig was en op dat moment, het was avonds, zijn verjaardagpartijtje hield. Hij bedankte me en zei dat dit inderdaad niet kon.
Enkele dagen later was de situatie teruggedraaid en een gasuniemedewerker met sleutel ging in Dieren wonen.

Geef een reactie

