Nieuws uit Zevenaar en omstreken

Vertraging bij Duitse aansluiting Betuwelijn irriteert havenbedrijf

op 2011-12-06 in Varia

Vertraging bij Duitse aansluiting Betuwelijn irriteert havenbedrijf
Het wil maar niet vlotten met het zogenoemde derde spoor van de Betuwelijn, de goederenspoorlijn die de haven van Rotterdam sneller met het Ruhrgebiet en het Duitse binnenland moet verbinden. De railverbindung tussen Rotterdam en de Duitse grens is al sinds geruime tijd voltooid, over het traject tussen Emmerich en Oberhausen, dat in 2013 gereed zou zijn, wordt echter nog alleen gediscussieerd. Intussen heeft de Duitse minister van verkeer de planning opgeschoven naar 2018 – op zijn vroegst.

Het havenbedrijf van Rotterdam vindt de vertragingen op zijn zachtst gezegd irritant. Tussen Nederland en Duitsland bestaat sinds 1992 een verdrag waarin Duitsland zich verplicht de spoorwegverbinding in kwestie aan te leggen. In 2015 is de uitbreiding van de Rotterdamse haven een feit, terwijl de aansluiting van de Betuwelijn aan de Duitse grens niet kan worden opgeleverd. En dat zou, naar verwacht, wel eens nare consequenties kunnen hebben voor de omslag in Rotterdam. Het havenbedrijf verwacht door de vertragingen aan de Duitse kant vanaf 2017 ongeveer een miljoen kleine containers niet kwijt te kunnen over het spoor. En dat is duidelijk in strijd met de afspraken met de Duitse regering. Deutsche Bahn, de eigenaar van het spoor, geeft blijkbaar de voorkeur aan andere projecten zoals hogesnelheidstreinen. 

Aan de verkeersminister van de deelstaat Nordrhein-Westfalen ligt het niet. Ook Harry Voigtsberger is de vertragingen bij de planning van het derde spoor richting Ruhrgebiet spuugzat. De aansluiting met het Duitse spoorwegnet zou in eerste instantie al in 2003 gereed zijn, daarna in 2012. Het Hinterland van Duitsland zit naarstig te wachten op betere railverbindingen. Voigtsberger wil zelfs geld voorschieten om het tempo op te trekken. Ondertussen liggen er echter ook plannen in de lade, om meer containers via de Rijn te verschepen, bijvoorbeeld door nabij de Nederlandse grens een binnenhaven te vergroten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: