Nieuws uit Zevenaar en omstreken

Zo Zevenaar wil dan krijgt ze een groot gedeelte van de Peter Stuyvesant kunstcollectie in eigendom van de B.A.T. (British-America-Tobacco) geschonken. De overdracht zal voor 1 januari dienen plaats te vinden. De kunstwerken bevinden zich momenteel in depot bij Sotheby’s. Sociaal Zevenaar heeft al jaren vurig gepleit voor het bijeenhouden van deze kunst. Onlangs kon dat weer in aanwezigheid van de BAT-directie. De kunstcollectie is in Zevenaar verzameld omdat een directeur in het verleden dacht dat kunst ook leuk was voor de werkende mens. En dacht hij en passant, als de arbeider het leuk heeft werkt hij harder. Zo is een collectie ontstaan te danken aan arbeiders en voor arbeiders. En zo zou het volgens Sociaal Zevenaar moeten blijven. Het zou goed zijn als een gedeelte van de collectie zou blijven rouleren in bedrijven. De Gemeente Zevenaar zou hiertoe kunnen samenwerken met bedrijven als Dachser, Kinkelder en JAZO. Wat is mooier als kunst leeft. Jaren lang ebben we als chauffeurs de collectie-roulering verzorgt. We brachten de schilderen van Zevenaar naar een BAT-vestiging in Amsterdam, Den Haag (Caballero) en Harderwijk. Daar toerde je dan rond met een Appel of een Corneille in je achterbak. We haalden dan de schilderijen boven een machine weg en hingen een nieuwe op. Was er een werknemer in de buurt dan overlegde je ook nog even wat ze er wouden hebben willen hangen. “Flikker maar lekker op met je Appel” kreeg je wel eens toegevoegd. Wilden ze een herkenbaar plaatje en geen moderne kunst. Zo was ik eens met een stapeltje schilderijen in Den Haag. Ik herinner het me als de dag van gisteren omdat ik er nu nog kippenvel van krijg. Ik had een extra hoge trap. Ik zette hem voor het schilderij en klom omhoog. Wie het schilderij gemaakt heeft weet ik niet maar ik kan hem wel voor de geest halen en zou hem herkennen als ik hem terugzag. Bij het schilderij gekomen hoorde ik roepen: ” He, hangen laten” . Ik keek naar beneden en zag een bonk van een vent met tatoeages en vet haar. ” Hangen laten”  en zijn stem klonk wat dreigender. Ik besloot naar beneden te komen om met de werknemer te overleggen. ” Heb nog een paar mooie”‘ zei ik maar dat mocht niet baten. ” Hangen laten” . Nou toen hebben we besloten de chef er bij te halen. Die kwam er bij en vroeg aan de arbeider waarom hij het schilderij niet door mij wilde laten vervangen. De man keek naar de grond en zei zacht: ” Ik vind hem mooi” . De chef keek richting mij en zei: ” Hangen laten en jij mag wat gaan eten in de kantine” . Dit vergeet ik nooit meer. Bundeltje schilderijen onder de arm en naar de kantine. (mocht je als chauffeur bij de BAT anderhalf uur voor schrijven) Natuurlijk hoop ik dit schilderij weer terug te zien.

Geef een reactie

