Nieuws uit Zevenaar en omstreken

Kidzclub Kerk voor Nu

Afgelopen zomer ben ik een paar keer ingevallen bij de kidzclub van onze kerk “Kerk voor Nu”, een Baptistengemeente. Daar me dat goed beviel en er allemaal leuke kinderen en begeleiders rondlopen heb ik me opgegeven toen er mensen werden gevraagd om eens in de vijf weken tijdens de dienst met kinderen bezigheden te zoeken zodat zij niet in de dienst hoeven te zitten. Of positief gezegd, zodat hun ouders rustig de dienst kunnen bijwonen. Of nog positiever omdat de begeleiders denken iets voor de kinderen te kunnen betekenen. We willen iets toevoegen aan hun leven dromen wij en hen wat dichter bij God brengen. Dat is dus de doelstelling.

En waarom dit stukje geschreven? Nou eigenlijk alleen omdat ik enthousiast ben en misschien kan ik dat overbrengen zodat meer mensen enthousiast worden. Neem nu vanmorgen. Jonathan (mijn medebegeleider) en ik waren afgelopen woensdagavond bij elkaar geweest om het programma voor vandaag voor te bereiden voor de “oudste” groep, leerjaar 7 en 8. Daarvoor is al een algemeen opzetje gemaakt. Het onderwerp was het verhaal dat de Israelieten die uit Egypte trokken en daarvoor Gods steun kregen. Hij maakte een weg door de zee en de 600.000 (excl. kinderen) trokken er doorheen terwijl ze op de hielen gezeten werden door Egyptenaren. Toen laatstgenoemden in de achtervolging halverwege waren en de Israelieten droog  de overkant hadden bereikt, liet God de zee zich weer samenvoegen en de Egyptenaren verdronken en alles verging met man en muis.

Jonathan en ik hebben eerst even gebrainstormd of God geen buitenproportioneel geweld gebruikt heeft volgens ons. (want wij vermoedden een vraag in die richting te krijgen. zovan: “Waarom heeft God al die Egyptenaren laten verdrinken? Ja je moet als je de jeugd bijbelonderricht geeft overal rekening mee houden.PF)  Nou ja hier kwamen we wel uit. We hadden ook besloten minder de nadruk op de rol van Mozes te leggen die we als enigzins bekend veronderstelden en ons meer zouden richten op de beschermende rol aan de achterzijde van de groep, de leidende aan de voorzijde en de goede afloop. (Geloof is de aan zekerheid grenzende hoop dat alles voor diezelfde gelovige in orde komt en het mooiste ons nog te wachten staat) Een spel erbij bedacht van leiden en volgen (ski’s waar je met z’n tweeen op moest) en daarna de bijbeltekst die we tekstueel verknipt hadden en die de kinderen al lezend weer op de goede volgorde mochten leggen. En toen was de tijd al weer om. Jonathan en ik  beginnen de ochtend altijd met een “sociaal rondje” zoals we dat noemen. Alle kinderen mogen even kwijt wat ze voor op hun tong hebben liggen. Een der kinderen was naar een Dino-museum geweest. Ja vroeg een ander waarom staan de dino’s niet in de Bijbel en ja wat je zegt die fossielen kunnen geen 200 miljoen jaar oud zijn want toen bestond de aarde nog niet. Nou daar hadden we al ons onderwerp voor de volgende keer. Misschien opperde ik moeten we even een uitstapje uit het programma maken en dat Jonathan en ik volgende keer vertellen waarom de dinosaurissen niet genoemd worden in de Bijbel. Dat leeft blijkbaar.

Nou wat zei ik, leuk of niet leuk…… Leuk toch! Interesse ga naar www.kerkvoornu.nl en lees de volgende keer hier waarom dino’s niet in de Bijbel voor komen.

Geef een reactie

