Nieuws uit Zevenaar en omstreken

80 bomen gaan er aan

80 Bomen gaan er aan

door Paul Freriks · op 4 aug 2011 om 07:56 · 108x bekeken · 0 reacties

 
aangereden boom PF

Ongeveer 80 bomen zullen het einde van het jaar in Zevenaar niet halen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze groep bomen te oud of te ziek zijn. Zij vormen dan een gevaar voor woning en mensen. Ook enkele eiken aan de Arnhemseweg zullen het loodje leggen. Die hebben last van Zwam. Vraag me niet welke wat ik ben geen boomdeskundige dus ik moet de dingen horen. Overigens hebben de eiken op de Arnhemseweg extra te lijden. Dat komt omdat ze niet zoveel groeiruimte hebben terwijl ze alsmaar groter worden. Daarnaast is praktisch iedere eik langs de weg wel eens aangereden door een auto. Dit kunt u ook zelf constateren als u er langs loopt. Overal aan de onderkant zich herstellende wonden van wagens die er op geknald zijn. (Overigens een kleine tip. Als u kunt kiezen tussen een boom of een lantarenpaal adviseer ik tegen een lantarenpaal op te rijden. Die geeft nog ietsjes mee en die oude eiken niet. Over lantarenpalen schrijf ik in het weekend nog en vertel precies hoe dat zit)
In Zevenaar is het overigens geen enkele reden om een kapvergunning toe te staan indien een boom u overlast bezorgd. U moet met betere argumenten komen. Overlast is geen reden omdat het eigen aan een boom is om naast alle voordelen van het groen enkele nadelen te hebben. Last van blad of kleverige vruchten vegen we hier in Zevenaar meteen van tafel. Al helemaal moeilijk voor u wordt het als de boom ouder is dan u. Dan zegt onze boomdeskundige direct: ” Wie was er eerder, de boom of u?” Ja we hebben een ambtenaar die over bomen gaat met veel hart voor bomen. Hij praat niet met bomen zoals prinses Irene maar het lijkt wel of bomen met hem praten!
Laatst zat ik nog met hem achter zijn werkbureau op het gemeentehuis. Ik wou hem een boom in de buurt van het station laten zien waar ik vragen over had. Dus stelde ik hem voor om er naar toe te gaan. ” Kom maar naast me zitten”, zei hij. Hij zette een programma op zijn computer en wat ik zag was echt geweldig. We liepen rustig door de Zevenaarse straten en konden alle bomen als we dat wilden zelfs drie-dimensionaal zien. Dan ging hij met zijn cursor er gewoon omheen. We bekeken bast en kruin. En zo wandelden we door tot aan het station. Alle bomen heeft hij in beeld en bewaakt ze als een terriër. Diep onder de indruk was ik maar ook happy weer een gepassioneerde ambtenaar tegen te komen. Die hebben we echt hoor! Ik zal ook wel eens minder positieve verhalen schrijven maar wat goed is is goed en mag iedereen weten.
Zo nu ga ik me klaarmaken om naar de plaats Heel te gaan met mijn vrouw. Hebben daar een hotelletje geboekt omdat we de naam van het dorp mooi vonden en we in de buurt naar een verjaardag moeten. Zaterdag laat ik u weten of die plaats mooier of lelijker is dan Zevenaar.

Geef een reactie

